جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
امروزه مصرف پروبیوتیک ها برای بهبود سلامت عمومی بدن بسیار رواج یافته است و محصولات دارویی و غذایی فراوانی توسط گونه های مختلف پروبیوتیک ها غنی سازی می شوند. محصولات پروبیوتیکی در اشکال مختلف مانند کپسول، مواد غذایی، لبنیات، آدامس، پاستیل و... قابل تهیه و مصرف هستند.
گونه های پروبیوتیکی مفید برای بهبود سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
به گزارش فانا، پروبیوتیک ها به طور ویژه تاثیرات مثبت بسیاری در درمان سندرم روده تحریک پذیر یا IBS نشان می دهند. پروبیوتیک های بسیاری وجود دارند که به شما در درمان این عارضه کمک می کنند، بنابراین بهتر است پیش از مصرف فرآورده های پروبیوتیکی در مورد نحوه تاثیرگذاری و تهیه پروبیوتیک مناسب درمانی اطلاعات کافی کسب نمایید.

پروبیوتیک چیست؟

سازمان بهداشت جهانی پروبیوتیک ها را "میکروارگانیسم‌های زنده" می‌داند که در صورت مصرف مقادیر کافی آن موجب بهبود سلامت فرد مصرف‌کننده (میزبان) می‌شود. ما معمولاً به ارگانیسم‌های پروبیوتیک موجود در روده فکر می‌کنیم، اما آن‌ها در سایر قسمت‌های بدن نیز یافت می‌شوند. مانند پوست ، واژن و دهان.

اطلاعات محققان در مورد نحوه تأثیرگذاری پروبیوتیک ها تکمیل نشده است اما برخی از مکانیسم‌های این میکروارگانیسم‌ها اثبات‌شده است:

آن‌ها سطوح روده را می‌پوشانند و آن را از آسیب‌های احتمالی و حمله باکتری‌های مضر محافظت می‌کنند
آن‌ها بافت روده را تقویت می‌کنند
پروبیوتیکها به باکتری‌ها مضر حمله کرده و آن‌ها را نابود می‌کنند
موجب تنظیم و تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن می‌شوند

پروبیوتیک ها و IBS

پروبیوتیک ها اساساً" از پری بیوتیک ها(فیبر موجود در سبزی‌ها و میوه‌جات) تغذیه می‌کنند. بسیاری از مکمل‌های پروبیوتیک حاوی پری بیوتیک برای کمک به رشد پروبیوتیک ها و فعالیت مناسب آن‌ها در روده هستند. انسان‌ها نمی‌توانند پری بیوتیک را هضم کنند. بعضی از نمونه‌های پری بیوتیکها عبارت‌اند از اولیگوساکارید ها و اینولین. پری بیوتیکها در سبزی‌هایی مانند پیاز، پیازچه و مارچوبه یافت می‌شوند. یکی از مشکلاتی که از فعالیت مفید پروبیوتیک ها در روده جلوگیری می‌کند فعالیت باکتری‌های مضر موجود در دستگاه گوارش است. باکتری‌های مضر از پری بیوتیک ها تغذیه می‌کنند و از این نظر برای پروبیوتیک ها رقابت منفی ایجاد می‌کنند.

اگر مشکل IBS شما به علت رشد بیش‌ازاندازه باکتری‌های مضر روده است بنابراین باید از مکمل‌های پروبیوتیکی برای افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده استفاده کنید.

بهترین پروبیوتیکهای مفید برای IBS

1.      ساکارومایسس بولاردی

ساکارومایسس بولاردی درواقع یک نوع مخمر است. فواید این مخمر برای مشکلات گوارشی بسیار چشمگیر بوده و در گروه پروبیوتیکها قرار می‌گیرد . این مخمر در درمان IBS-D مفید است. ساکارومایسس بولاردی در مبارزه با سویه‌های بیماری‌زا التهابات و عوارض منفی ناشی از فعالیت باکتری‌های بیماری‌زا را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که S. boulardii در روده رشد نمی‌کند، بنابراین لازم است به‌طور مداوم مصرف شود.

2.     بیفیدوباکتریوم بیفیدوم

این پروبیوتیک به‌طور قابل‌توجهی در بیماران مبتلابه IBS موجب کاهش درد، ناراحتی، بهبود التهاب و پیشگیری از اختلال گوارش می‌شود.

3.    بیفیدوباکتریوم اینفنتیس

این سويه چندین بار آزمایش‌شده و نتایج امیدوارکننده‌ای از آن گزارش‌شده است. این پروبیوتیک علائم متعدد IBS شامل درد، نفخ  و مشکلات حرکت روده را برطرف می‌کند.

مصرف ترکیبی پروبیوتیکها

درحالی‌که مصرف پروبیوتیک تنها ممکن است کمک کند، به یاد داشته باشید که فلور روده شما بسیار پیچیده است. بنابراین درمان مشکلات گوارشی تنها با یک‌سویه پروبیوتیکی ممکن نیست. مطالعات دراین‌باره نشان می‌دهد مصرف ترکیبی سویه‌های پروبیوتیکی برای اختلالات گوارشی مفید واقع می‌شود. زیرا این باکتری‌ها عملکرد یکدیگر را تقویت کرده و تأثیرات مثبت خود را در دوره کوتاه‌تر و به شکلی قوی‌تر نشان می‌دهد.

محصول فمی لاکت  شرکت زیست تخمیر، تهیه‌شده از ترکیب سویه‌های پروبیوتیکی بسیار مفید برای IBS است. این محصول به شکل کپسول بوده و در بهبود علائم IBS، یبوست، اسهال و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تأثیرگذار و ایمن می‌باشد.

همچنین محصول دیلیست شرکت زیست تخمیر تهیه‌شده از مخمر ساکارومایسس بولاردی است که یکی از موارد مصرف آن بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر است.
منبع : زیست تخمیر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده