جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024

نقش پروبیوتیک ها در درمان دیسنتری

کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور
 فانا، مقدمه: اسهال به عنوان یک عامل مهم مرگ و میر در نظر گرفته می شود، یکی از عواملی که موجب مرگ و میر توسط اسهال می شود عارضه دیسنتری است. در سال های اخیر مصرف پروبیوتیک برای درمان اسهال عفونی پیشنهاد شده است. علی رغم آن که بسیاری از مطالعات بر روی پروبیوتیک ها بر روی اسهال حاد آبکی متمرکز شده است، مطالعات اندکی در زمینه اثرات مفید پروبیوتیک ها بر دیسنتری  صورت گرفته است.

روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور است. بیماران به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. در گروه مداخله بیماران داروی پروبیوتیک به نام کیدی لاکت به فرم ساشه ( پروبیوتیک کیدی لاکت، شرکت زیست تخمیر ساخت ایران) که حاوی 7 سویه باکتری های مناسب لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامناسوس، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، بیفیدوباکتریوم اینفنتیس، بیفیدوباکتریوم بروه و استرپتوکوکوس ترموفیلوس است. بیماران در گروه کنترل ساشه های دارونما به مدت 5 روز دریافت کردند. قابل توجه است که پروتکل درمان دیسنتری حاد در هر دو گروه انجام شد. نتایج این مطالعه نشان دهنده تفاوت معنی داری در مدت زمان خون در اسهال بین مصرف کنندگان پروبیوتیک (2.62 روز) و گروه کنترل (3.16 روز) (P value = 0.05) بود.

علاوه بر این، تفاوت های قابل توجهی در طول مدت بستری در مصرف کنندگان پروبیوتیک (3.16 روز) و شاهد (3.66 روز) (P value = 0.02) می تواند ادعا کند که مصرف پروبیوتیک ها در کاهش مدت زمان اسهال و دیسنتری موثر است.

یافته ها:نتایج این مطالعه نشان می دهد که استفاده از پروبیوتیک ها می تواند در کاهش مدت زمان خون در اسهال موثر باشد. این مطالعه همچنین در مرکز ثبت نام کارآزمایی بالینی ایران (IRCT2014060617985N1) ثبت شده است.


 
منبع : زیست تخمیر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده