جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
تا همین چند وقت پیش هر کسی که سراغ دمنوش یا گیاه خاصی برای بهبود حال جسمی بود،سراغ عطاری ها می رفت.
به گزارش فانا، درست همان سبک قدیمی. درمیان گذاشتن مشکل با صاحب عطاری و گرفتن چند مثقال از گیاه یا جوشانده یا داروی مخصوص همان مشکل آن هم در ازای پرداختی بسیار ناقابل. از آن طرف هم هر کسی که دنبال آمپول و قرص و کپسول بود تا ظرف یک چشم بهم زدن دردهایش آرام شود، یک راست می رفت سراغ داروخانه های مدرن با همان داروهای شیمیایی. اما الان مدتی است که اقبال عمومی مردم نسبت به درمان با داروهای گیاهی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. آنقدر که حالا حتی در داروخانه های مدرن هم سراغ  داروهای گیاهی را می گیرند و کارخانه هایی که داروهایی با پایه گیاهی تولید می کنند هم در لیست اول خرید ها جا گرفته‌اند.

همزمان با این تغییر ذائقه مدتی است که خبرهای مختلفی مبنی بر جدایی داروخانه های مدرن از داروخانه های سنتی شنیده می شود. خبری که فعلا حرفی از تایید یا تکذیب آن نیست.اما تا همین اندازه و بدون تایید و تکذیب هم مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرده است. مخالفانی که می گویند راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی تنها باری بر دوش نظام سلامت است و حتی عرضه خدمات دارویی را دچار اختلال می‌کند.

سیدحمید خوئی، نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی اخیرا در این باره گفته بود، همه نهادها و انجمن‌های مرتبط با داروسازی به طور کلی با راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی مخالفت کردند و سازمان نظام‌پزشکی نیز موافق این مساله نیست.

برخی از مدافعان این طرح می‌گویند که علت مخالفت با راه‌اندازی داروخانه‌های طب سنتی در واقع مخالفت با کل علم طب سنتی است. این در حالی است که طب سنتی ارزشمند است و مخالفت با داروخانه گیاهی به معنای مخالف با طب سنتی نیست.

به گفته او نگاه درست در این زمینه این بوده که شاخص‌های طب سنتی را در طب مدرن جاری کنیم نه اینکه این فضاها را از هم جدا کرد، همچنین لازم است ادبیات طب سنتی با طب مدرن همسو شده و هیچ جای قانون عنوان نشده است که داروساز فقط داروی مدرن را می‌شناسد.

تمام اینها در حالی است که معاون طب سنتی وزارت بهداشت معتقد است بخشی از دلایل این مخالفت ها این است که داروسازان فعلی تصور می کنند ممکن است با راه اندازی این داروخانه ها آنها برخی از مشتری هایشان را از دست بدهند.

دکتر محمود خدادوست در این باره می گوید: "با جدا شدن داروخانه های رایج از داروخانه های سنتی، نه تنها هیچ لطمه ای به اقتصاد داروخانه های قبلی وارد نمی شود که حتی به نوعی اشتغال زایی هم می شود. در حال حاضر اگر داروسازی بخواهد برای فعالیت در کلان شهرها درخواست تاسیس داروخانه کند در خوش بینانه ترین زمان ممکن باید حدود 15 سال در انتظار بماند، در حالی که ما مجوز راه اندازی داروخانه های سنتی را تنها ظرف چند ماه به علاقه مندان می دهیم. داروسازان علاقه مند می توانند با مراجعه به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درخواست خودشان را اعلام کنند."

او همچنین می افزاید: "از آنجایی که ممکن است داروسازان فعلی نتوانند مشاوره های تخصصی خوبی در حوزه طب سنتی به مردم بدهند ما پیشنهاد دادیم یک دوره کوتاه آموزش طب سنتی برای این داروسازان برگزار کنیم. مخالفان این طرح می گویند همین که در همین داروخانه ها بخشی به طب سنتی اختصاص داده شود، کافی است ولی ما معتقدیم از نظر فضا و دسترسی های این داروخانه ها ممکن است برای مردم متقاضی محدودیت هایی ایجاد شود؛ بنابراین با حفظ وضعیت موجود اگر بتوانیم داروخانه های سنتی و طبیعی را ایجاد کنیم دسترسی مردم به این طب بیشتر و بهتر خواهد شد."

خدادوست معتقد است: " این کار یعنی اعتماد سازی برای مردم. اینکه فضای مستقل با داروسازانی متخصص به طب سنتی اختصاص داده شود در نهایت دسترسی مردم را بهتر خواهد کرد و ممکن است اقبال عمومی هم بیشتر شود. ضمن اینکه تا اینجا هم عده زیادی از خود داروسازان مخصوصا جوان استقبال کرده اند و اعلام آمادگی برای تاسیس این داروخانه های سنتی نیز قابل توجه است."
منبع : روزنامه ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده