جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هم‌اکنون ضوابط تاسیس داروخانه‌های گیاهی و سنتی در حال تدوین است.
ضوابط تاسیس داروخانه‌های گیاهی در حال تدوین است
رسول دیناروند امروز در حاشیه صبحانه کاری وزیر بهداشت با فعالان بخش خصوصی در اتاق تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فانا درباره اینکه آیین نامه تاسیس داروخانه‌های گیاهی و سنتی چه زمانی اجرایی می‌شود؟ توضیح داد: این آیین نامه ابلاغ شده اما هنوز اجرایی نشده است چون باید ضوابط آن تدوین شود که در حال تهیه است.

او در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی در نهایت این آیین نامه اجرایی شود؟ اظهار کرد: نمی‌توانم تاریخی برای اجرای این آیین نامه تعیین کنم ولی در حال کار روی آن هستیم.

وی در ادامه ارزش بازار محصولات سلامت محور شامل دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل‌های غذایی را بالغ بر 10.5 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این حجم بازار 55 درصد مربوط به تولیدات داخلی و 30 درصد مربوط به محصولات وارداتی است و پیش‌بینی می‌شود 15 درصد از کل بازار هم مربوط به محصولات قاچاق باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه میزان قاچاق در مورد هر یک از محصولات سلامت محور با یکدیگر متفاوت است، اضافه کرد: به عنوان مثال در مورد یک محصول حجم قاچاق زیر 5 درصد است اما در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی حجم قاچاق بالای 50 درصد است و در حوزه تجهیزات پزشکی نیز میزان قاچاق به 10 درصد می‌رسد.

وی درباره راهکارهای مبارزه با قاچاق در حوزه محصولات سلامت محور توضیح داد: بخشی از مبارزه با قاچاق کالا از طریق تامین نیاز بازار توسط تولید داخلی و یا واردات قانونی است که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. از سوی دیگر باید در مبادی ورودی کالا به کشور نیز سختگیری‌های بیشتری انجام شود. همچنین با مصوبات امسال دولت و قانون جدید مبارزه با قاچاق فکر می‌کنم که عظم جدی در کشور برای مبارزه با قاچاق به وجود آمده است.

دیناروند عنوان کرد: بخشی از مبارزه با قاچاق نیز مربوط به اجرای نظام کنترل اصالت و ردیابی کالاها است که مطمئن هستم با اجرای کامل آن میزان قاچاق کمتر خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده