جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
در صبحانه کاری اتاق تهران رخ داد؛

انتقادات وزیر بهداشت از بخش خصوصی حوزه سلامت

دفاع سفت و سخت هاشمی از تاسیس داروخانه‎های گیاهی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قصد رقابت با بخش خصوصی را در حوزه سلامت نداریم اما باید بگویم بخش خصوصی هم در این حوزه ضعیف عمل کرده است.
انتقادات وزیر بهداشت از بخش خصوصی حوزه سلامت
به گزارش خبرنگار فانا، حسن قاضی زاده هاشمی امروز صبح با حضور در اتاق بازرگانی تهران اظهاراتی را مطرح کرد که محورهای مهم اظهارات وی به شرح زیرند:
- قصد رقابت با بخش خصوصی را نداریم. عمده صنعت دارو در اختیار بخش شبه دولتی است و مشکلات این صنعت در سالهای گذشته نیز به همین علت است.

- اگر کیفیت در صنعت دارو افزایش نیافته و یا بازسازی نشده و در تامین بعضا دچار مشکل شدیم، به همین علت بوده است.

- بازارهای زیادی را در منطقه ایجاد کردیم اما استفاده ای نشد. انتظار داشتم صادرات دارو 7 تا 8 برابر شود. فرصتهای خوبی در روسیه و عراق داشتیم اما استفاده نکردیم.

- بخش خصوصی هم در حوزه سلامت خیلی خوب عمل نکرده است. بیزینس سلامت در دنیا دو برابر حوزه نفت و گاز است اما در ایران بخش خصوصی در این حوزه حضور نیافته است.

- وقتی سرمایه گذار وارد نشود، پزشکان مجبور به سرمایه گذاری در حوزه سلامت می شوند و البته در این شرایط قیمت تمام شده خدمات هم افزایش می یابد.

- در مورد هیات امنای ارزی اولا مسوول سلامت مردم هستیم و ثانیا جیب مردم نیز برای ما مهم است که به همین دو علت مجبور به ورود به حوزه سلامت از جمله از طریق تشکیل هلدینگ آوا سلامت هستیم.

- دولت 570 بیمارستان از مجموع 900 بیمارستان کشور را در اختیار دارید و 80 درصد بیماران ایرانی توسط دولت درمان می شوند. بنابراین حق داریم دنبال محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب باشیم.

- قرار نبود در طرح تحول سلامت ارائه دهندگان خدمات و کالا اینقدر معطل مطالبات خود بمانند اما متاسفانه چنین نشد چون در بودجه سال 94 و 95 بدهی بیمه ها دیده نشد. دولت اصلاحیه ای در بودجه در این زمینه داده و امیدواریم ظرف چند روز آینده در مجلس تصویب شود. امیدوارم ظرف یکی دو ماه آینده مطالبات شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی پرداخت شود.

- تیمی را تعیین کردم که پرداخت مطالبات شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی را بطور جدی دنبال کند.

- در مورد اصلاح قیمتگذاری اگر منع قانونی باشد نمی توانیم کاری کنیم چون دستگاههای نظارتی فوق العاده روی این حوزه حساسند و حاشیه زیاد درست می شود. البته معتقد به دخالت بیش از حد دولت هم در این زمینه هستم. تصمیم گیری ها در این زمینه بطورکلی شفاف نیست.

- قرار بود بسیاری از شرکتهای دارویی دولتی و شبه دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند اما اینطور نشد و برعکس توسعه هم یافت. بخش خصوصی هم البته در این زمینه ضعیف عمل کرده است. درباره خصوصی سازی صنعت دارو تلاش زیادی کردم اما نتیجه نگرفتم.

- به عنوان وزیر بهداشت چکار باید می کردم که نکردم. اشکال این است که شما هم پای خود را فراتر از بازار ایران نگذاشتید. در حوزه صادرات بسیار ضعیف عمل کردیم.

- بگذارید حرف دل خودم را بزنم. بخش خصوصی ما خیلی ضعیف است. در کشور حداقل 80 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه می شود اما استفاده بهینه از این حجم هزینه کرد نمی شود.

- هر روز در رسانه ها علیه جامعه پزشکی فضاسازی می شود. هزار اتفاق در صنوف مختلف می شود اما یک اتفاق در پزشکی می افتد جنجال می شود. در این شرایط جذب گردشگر سلامت سخت است.

- هر گروهی فقط منافع خود را می بیند. این موضوعیت عمومیت دارد. عده ای در طب سنتی درس خوانده اند اما متاسفانه ما در کشور این میراث ملی خود را فراموش کرده‌ایم. این حوزه باید ساماندهی شود و این کار نیز از مسیر علمی انجام شود. برخی فقط داروسازی سنتی آموخته اند آیا نباید به آنها اجازه تاسیس داروخانه بدهیم؟ تاسیس داروخانه های گیاهی باعث ساماندهی عطاری ها می شود. طبیعی است باید به دانش آموختگان اجازه تاسیس داروخانه های گیاهی داده شود.

- در حال حاضر 8000 میلیارد تومان از بیمه ها طلبکاریم.

- شرکتهای خارجی بیشتر از شرکتهای داخلی از سرمایه گذاری در پروژه های حوزه سلامت ایران استقبال کرده اند. IRI برخی پروژه های حوزه سلامت بیش از 45 درصد است.

- ايجاد داروخانه زنجيره اى و آزمايشگاه زنجيره اى هيچ منعى ندارد.

- اگر منع قانونى نداشته باشد، مخالفتى با حضور نماينده تشكلها در كميسيونهاى قانونى سازمان غذا و دارو ندارم.

- دليل قطع جلسات شوراى سياستگذارى دارو با حضور من، مصاحبه برخى از اعضا برخلاف و عليه تصميماتى كه در شورا می گرفتيم، بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده