شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ , 19 Oct 2024
دیناروند در پاسخ به فانا:

نمی‌توانیم در تعیین قیمت دارو دست و دلبازانه عمل کنیم

با توزیع هرگونه کالای قاچاق در بازار داخلی مخالفیم
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نمی‌توانیم در ارتباط با تعیین قیمت دارو دست و دلبازانه عمل کنیم.
نمی‌توانیم در تعیین قیمت دارو دست و دلبازانه عمل کنیم
به گزارش خبرنگار فانا، دکتر رسول دیناروند امروز در نشستی خبری به مناسب روز خبرنگار به بیان مطالب مختلفی در حوزه کاری خود پرداخت که اهم این موارد به شرح زیرند:
 
- سهم هزینه های دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستانها و کل حوزه سلامت کاهش یافته است.
 
- حداقل 50 درصد واردات محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی است. کشور برای مبارزه با قاچاق تصمیم جدی گرفته است. کلا کالای قاچاق امکان ورود به بازار مصرف را نخواهد داشت در حالی که قبلا امکان ورود به بازار را داشت. سازمان با ورود هرگونه کالای قاچاق سلامت محور به بازار کشور پس از کشف کالا، مخالف است.
 
- الان اختلاف نظری بین دستگاههای مختلف درخصوص امحا و معدوم سازی کالاهای قاچاق وجود ندارد و ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس جمهوری نیز در همین راستا است.
 
- به هیچ عنوان به کالای دارای شبهه حرام و نجاست مجوز واردات نداده و نخواهیم داد. به واردات هیچ فراورده گوشتی نیز مجوز نداده ایم.
 
- در پاسخ به فانا: درباره تفاهم اخیر هلال احمر و سازمان تملیکی درخصوص توزیع برخی کالاهای سلامت محور بین نیازمندان از مسوولان این دو نهاد بپرسید ولی ما این موضوع را تایید نمی کنیم. به نظر من فرقی بین نیازمندان و بقیه مردم نیست. کالاهای سلامت محور قاچاق برای عرضه در بازار باید از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرند که ما هم مجوز نمی دهیم.
 
- در پاسخ به فانا: در زمینه سرمایه گذاری شرکتهای دارویی خارجی در ایران سیاست خود را شفاف اعلام کردیم. سیاست ما در دوران پس از توافق هسته ای توسعه واردات نیست بلکه جذب سرمایه گذاری برای تولید به صورت مشارکت و جوینت ونچر است. سیاست چند سال اخیر افزایش واردات دارو نبوده و به این سیاست وفادار خواهیم بود. قطعا بعد از برجام بازار واردات داروی کشور باز نخواهد بود.
 
- در پاسخ به فانا: در مورد قیمت دارو استراتژی بلندمدت داریم. در مورد قیمت داروهای وارداتی سیاست انقباضی و کاهشی خواهد بود تا زمانی که به قیمتهای منطقی برسند. در سالهای 93 و 93 تورم قیمت دارو در مجموع منفی بود. امسال هم قیمت داروهای وارداتی افزایش نخواهد یافت.
 
- در پاسخ به فانا: در مورد قیمت داروهای داخلی هم به گونه ای عمل می کنیم که صنعت آسیب نبیند اما نمی توانیم دست و دل باز عمل کنیم. صنعت دارو به قیمتها همچنان اعتراض دارد و البته ما هم حق می دهیم. برای خارج کردن داروهای زیانده داخلی با سیاست اصلاح قیمت تلاش کردیم و امسال نیز این سیاست ادامه خواهد داشت. به همین دلیل در سالهای 93 و 94 افزایش قیمت داروهای داخل از تورم بیشتر بود اما کل قیمت داروها اعم از داخلی و خارجی زیر تورم بود. صنعت امسال نیز درخواست اصلاح قیمت بدهد حتما پیگیری خواهیم کرد.
 
- در پاسخ به فانا: آمارنامه دارویی 94 به زودی منتشر خواهد شد. البته آمارنامه 11 ماهه موجود است. اشکال آمارنامه دارو این است که گذشته نگر است اما با راه اندازی پورتال سازمان این مشکل حل می شود. آمارنامه سالهای قبل دارای اشکالات و اطلاعات غلط زیادی بود و هر سال هم این اطلاعات غلط منتشر می شد.
 
- به شخصه هیچ گاه سعی نکردم از مسئولیت پاسخگویی فرار کنم و پنهان شوم. ما به سال پایانی دولت نزدیک می‌شویم و باید اقداماتمان را ارزیابی، جمع بندی و اصلاح کرده و نتایج عملکردمان را مرور کنیم.
 
- اینکه توانستیم بحران دارویی را حل کنیم دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، نکته مهمتر این است که توانستیم وابستگی ارزی کشور را هم کاهش دهیم به طوریکه در سال 94 نسبت به سال 92 این وابستگی به میزان 350 میلیون دلار کاهش یافته است، یعنی علی رغم اینکه مصرف دارویی مردم کمتر نشده اما هزینه‌هایشان کاهش یافته است، اما با سیاست‌های کنترل قیمت و کنترل واردات دارو توانستیم این صرفه جویی را انجام دهیم. در سال 94، 70 درصد بازار دارویی از نظر ارزش ریالی در اختیار تولید داخل بوده است. در عین حال گام‌هایی هم برای ارتقاء کیفیت برداشته‌ایم به طوریکه اکنون آزمایشگاه ما به عنوان آزمایشگاهی معتبر از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید شده است.
 
- سازمان غذا و دارو برای شفاف سازی مراحل صدور مجوز پرتال را راه اندازی کرده است که این کار به مرحله عملیاتی رسیده است و خوشحالیم که دستگاه‌های مرتبط از آن استقبال می‌کنند. از طریق این پورتال فرآیند ترخیصمان به صورت آنلاین با گمرک انجام می‌شود و این کار می‌تواند میزان جعل و تقلب را به صفر برساند. همچنین برای ثبت سفارش نیز با وزارت صنعت و معدن به صورت آنلاین متصل می‌شویم.
 
- کنترل اصالت به صورت جدی روز به روز توسعه می‌یابد. این کار برای داروها و مکمل های وارداتی به طور کامل اجرا شده و در زمینه تجهیزات پزشکی نیز در نیمه دوم سال اجرا می‌شود و به جایی می‌رسیم که مردم می‌توانند به سرعت از اصالت فرآورده‌ها مطلع شوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده