شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ , 26 Oct 2024
رئیس هیات مدیره انجمن دیابت گابریک درباره وضعیت دسترسی به انسولین در داروخانه‌های کشور توضیحاتی ارائه کرد.
وضعیت دسترسی بیماران دیابتی به انسولین
به گزارش فانا، «علیرضا استقامتی» فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس هیات مدیره انجمن دیابت گابریک در خصوص وضعیت دسترسی به انسولین در داروخانه‌های کشور گفت: در کشور کمبود انسولین به معنای عام نداریم. مسئله‌ای که وجود دارد این است که در کشور دو نوع انسولین وجود دارد؛ یک نوع از انسولین‌هایی که برندهای خارجی هستند و تقریبا پانزده سال بیماران این برندهای خارجی را استفاده می‌کردند و نوع دیگر که حدود سه چهار سال است که برخی شرکت‌های داخلی تولید می‌کنند، هر چند که مواد اولیه انسولین‌های داخلی نیز از خارج از کشور تامین و وارد می‌شوند.

وی افزود: بیماری که مدتی زیادی از یک انسولین برند خارجی خاص استفاده کرده است، به راحتی قبول نمی‌کند که از یک برندی که نمی‌شناسد و تولید داخل است، استفاده کند؛ پس به معنای عام نه تنها کمبود انسولین نداریم، بلکه زیاد هم داریم.

رئیس هیات مدیره انجمن دیابت گابریک با اشاره به کمبود انسولین‌های استاندارد خارجی ادامه داد: اما انسولین‌های استاندارد خارجی که بیمار سال‌ها از آن استفاده کرده است، ممکن است در مراجعه به داروخانه‌ها یافت نشود و به جای آن انسولین‌هایی که توسط شرکت‌های داخلی فرموله می‌شوند، به آن‌ها پیشنهاد شود. معمولا بیماران این نمونه از انسولین‌ها را نمی‌خواهند و به دنبال نمونه خارجی آن که کم است، به داروخانه‌های متعددی مراجعه می‌کنند. در نتیجه به واسطه کمبود، بازار سیاه و نارضایتی ایجاد می‌شود.

استقامتی اظهار کرد: به دلیل اطلاع‌رسانی‌های ناقص و غلطی که انجام شده است این امر نیاز به مدیریت دارد؛ یعنی مدیریت افکار عمومی، مدیریت توزیع و مدیریت تولید در کنار هم باید صورت گیرد. افکار عمومی قانع نیست که از نمونه‌های تولید داخل استفاده کند. باید به طور مشخص مسئولین از افراد متخصص بخواهند که در مورد انسولین‌های تولید داخل برای بیماران توضیح داده شود و در این زمینه روشنگری شود. همچنین باید سعی شود کیفیت انسولین‌های تولید داخل به قدری مطلوب باشد که بیمار قانع شود از آن استفاده کند.

علت کمبود انسولین‌های وارداتی در داروخانه‌ها

وی درباره علت کمبود انسولین های وارداتی در داروخانه‌ها گفت: شرکت‌های داخلی مقداری از انسولین‌های مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند، باید توجه داشت که نیاز بازار به انسولین نیز مقدار ثابتی است و آنچه از نیاز کل کشور به انسولین که توسط شرکت‌های داخلی تولید نمی‌شود، به واسطه نمونه‌های وارداتی تامین می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن دیابت گابریک درخصوص اثربخشی و کیفیت انسولین‌های تولید داخل عنوان کرد: باید در نظر داشت که وضعیت درمان دیابت بسیار متغیر و پیچیده است و به متغیرهای متعددی از جمله تغذیه مناسب و فعالیت بدنی افراد بستگی دارد. به طور مثال ممکن است بیمار فکر کند که به واسطه انسولینی که مصرف کرده است قند خون او بالا رفته باشد، در حالی که ممکن است خود فرد رعایت نکرده باشد. پس باید دقت داشت که به طور قطع نمی‌توان کیفیت انسولین‌های تولید داخل را زیر سوال برد.
منبع : خبرگزاری ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده