يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ , 20 Oct 2024
بانک شیر بیمارستان کودکان مفید تهران چهارشنبه ۲۵ مهر ماه، با حمایت داروسازی دکتر عبیدی افتتاح شد. داروسازی دکتر عبیدی هم‌سو با اهداف مسوولیت اجتماعی خود و ارتقای سطح سلامت جامعه با راه‌اندازی بانک شیر بیمارستان مفید، گامی مهم برای حفظ سلامت نوزادان برداشت تا زمینه‌ساز آینده‌ای سالم‌تر برای جامعه باشد.
بانک شیر بیمارستان کودکان مفید با ساخت و راه‌اندازی داروسازی دکتر عبیدی افتتاح شد
به گزارش فانا، افتتاح بانک شیر با حضور شمس‌الله نوری‌پور رئیس بیمارستان کودکان مفید، علی‌اکبر سیاری رئیس هیات‌ مدیره انجمن نیکوکاری بیمارستان کودکان مفید، ابوالفضل افجه عضو انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، گلایل اردلان رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت، شکرالله معماریان عضو هیات‌ مدیره داروسازی دکتر عبیدی و از بنیان‌گذاران گروه کوبل، سیدامیر رضویان مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی و جمعی از پزشکان متخصص و کادر بیمارستان مفید برگزار شد.

همچنین در این مراسم دختر مرحوم حبیب‌الله مفید بنیان‌گذار بیمارستان کودکان مفید به عنوان مهمان ویژه حضور داشت.

سیدامیر رضویان مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی گفت: داروسازی دکتر عبیدی همواره سلامت انسان‌ها را در اولویت ارزش‌های خود می‌داند و با تولید داروی باکیفیت و تمرکز بر مسوولیت اجتماعی در این راه گام بردارد.

او افزود: من امروز نمی‌توانم احساسات خوب خود را از این پروژه مسوولیت اجتماعی که در راستای نجات جان نوزادان است، پنهان کنم.

شمس‌الله نوری‌پور رئیس بیمارستان کودکان مفید در مراسم افتتاح بانک شیر ضمن قدردانی از داروسازی دکتر عبیدی، وزارت بهداشت و پزشکان متخصص حاضر در مراسم گفت: بیماری کشنده‌ای مثل آنتروپولتیک نکروزون تنها با تغذیه شیر مادر می‌تواند روند بهبود درمان را طی کند. ایجاد بانک شیر می‌تواند به نوزادان مبتلا به چنین بیماری‌هایی کمک شایانی کند.

در ادامه این مراسم علی‌اکبر سیاری رئیس هیات‌ مدیره انجمن نیکوکاری بیمارستان کودکان مفید گفت: هر ساله در دنیا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال فوت می‌کنند که اگر در روز اول شیر مادر بخورند، دست‌کم از کشته شدن یک میلیون از این آمار جلوگیری می‌شود. ایجاد بانک شیر در بیمارستان مفید کار بسیار بزرگی است و می‌تواند جان بسیاری از نوزادان را نجات دهد.

شکرالله معماریان عضو هیات‌ مدیره داروسازی دکتر عبیدی و عضو کمیته مسوولیت اجتماعی گروه کوبل نیز در ادامه این مراسم گفت: سلامت جامعه در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی آن متبلور است. ما در داروسازی دکتر عبیدی با تمرکز بر تولید باکیفیت دارو در تلاشیم تا سطح سلامت جامعه را ارتقا دهیم. افزایش سطح آگاهی پزشکان و عموم جامعه نیز از دیگر اهداف مسوولیت اجتماعی داروسازی دکتر عبیدی است.

وی تصریح کرد: گروه کوبل و داروسازی دکتر عبیدی در راستای توسعه پایدار محیط زیست گام‌هایی برداشته‌اند و راه‌اندازی بانک شیر نیز در راستای کمک به توسعه عدالت سلامت پیاده‌سازی شده است.

به گفته معماریان تاریخچه مسوولیت اجتماعی در گروه کوبل و داروسازی دکتر عبیدی به چندین سال قبل برمی‌گردد: تیمی از داروسازی دکتر عبیدی پروژه کوچ را اجرا کردند؛ این افراد به مناطق عشایری کشور رفتند و از نقطه نظر پزشکی به آنها کمک کردند و تلاش کردند تا آنها سفر کوچ خود را به سلامت انجام دهند و در نهایت سطح سواد سلامت هموطنان این مناطق را بالا ببرند.

او همچنین به پروژه تجهیز ۷۵ خانه بهداشت در مناطق محروم که در ۷۵ سالگی دکتر عبیدی انجام شد اشاره کرد: در پروژه عبیدی ۷۵، علاوه بر تجهیز خانه‌های بهداشت، شش هزار کودک به شکل مستقیم آموزش‌های بهداشتی دریافت کردند و ۷۶ هزار نفر تحت پوشش این خانه‌های بهداشت قرار گرفتند.

درباره بانک شیر

بانک شیر با جمع‌آوری شیر اهدایی از مادران سالم، این کمبود تغذیه‌ای را برطرف می‌کند. شیر اهدایی پس از انجام آزمایش‌های لازم و طی کردن فرایندهای پاستوریزه شدن، به نوزادانی که تغذیه با شیر مادر برای سلامتی‌شان ضروری است، داده می‌شود. وجود بانک شیر مزایای بسیاری از جمله نجات جان نوزادان، تقویت سیستم ایمنی، تسهیل رشد، در نهایت کمک به کاهش هزینه‌های درمانی دارد.

وقتی نوزادان به دلیل تولد زودرس یا عمل‌های جراحی در بدو تولد با وزن بسیار پایین (کمتر از ۱.۵ کیلوگرم) در بخش NICU نوزادان بستری می‌شوند، بدن آنان توانایی هضم شیر خشک را ندارد. از این رو اگر مادر به هر دلیلی امکان شیر دادن را نداشته باشد، خطر ابتلا به عفونت‌ها، مشکلات گوارشی مانند انتروکولیت نکروزان و در نهایت خطر مرگ، نوزادان را تهدید می‌کند. تنها راه ایمن در جهان برای حفظ جان نوزادان در این شرایط، استفاده از شیر بانک شیر است.

مادران واجد شرایط اهدای شیر

مادرانی که میزان شیر در سینه آنها بیش از نیاز فرزندشان است، مجبور هستند شیر خود را بدوشند و دور بریزند؛ در صورتی که می‌توانند با اهدای شیر خود به بانک شیر، حافظ جان نوزادانی باشند که در شرایط خاص قرار دارند.

ساخت و تجهیز بانک شیر بیمارستان مفید

نخستین بانک شیر جهان در اتریش پایه‌گذاری شده و اکنون نزدیک به ۶۰۰ بانک شیر در جهان وجود دارد. در حال حاضر قاره اروپا دارای ۲۱۰ بانک و برزیل نیز به تنهایی دارای ۲۲۲ بانک شیر است.

در ایران نخستین بانک شیر در تیر سال ۱۳۹۵ در بیمارستان الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی تبریز راه‌اندازی شد و هم‌اکنون سیزده بانک شیر در کشور وجود دارد. شهر تهران دارای ۲ بانک شیر در بیمارستان‌های اکبر آبادی مولوی و ولیعصر است. چهاردهمین بانک شیر کشور، سومین بانک شیر تهران و اولین بانک شیر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان مفید کودکان تهران، با حمایت داروسازی دکتر عبیدی افتتاح شده است.

بانک شیر بیمارستان مفید با شماره تماس (۲۲۹۲۱۵۱۶-۰۲۱) پاسخ‌گوی پرسش‌های مخاطبان در زمینه بانک شیر است.

درباره داروسازی دکتر عبیدی

داروسازی دکتر عبیدی، نخستین داروسازی ایران است که با بیش از هفتاد و هشت سال سابقه، میراث‌دار کیفیت و نوآوری در صنعت داروسازی کشور به شمار می‌آید. داروسازی دکتر عبیدی با رعایت دقیق عوامل موثر بر کیفیت دارو و ارائه راهکارهای درمانی همواره در راستای ارتقا‌ی سطح سلامت ایرانیان گام بر می‌دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده