پنجشنبه ۷ تير ۱۴۰۳ , 27 Jun 2024
چالش‌های صنعت دارو در دهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران بررسی شد

کاهش سودآوری و سرمایه‌گذاری و افزایش ریسک مالی

اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در آخرین نشست خود در سال 1402 به بازخوانی تهدیدهای صنعت دارو پرداختند و کاهش سودآوري شرکت‌هاي دارویی و متعاقب آن کاهش جذابیت براي جذب سرمایه‌گذاري و افزایش ریسک مالی را به عنوان اصلی‌ترین چالش‌های این صنعت بر شمردند.
کاهش سودآوری و سرمایه‌گذاری و افزایش ریسک مالی
به گزارش فانا، در دهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت که با حضور جمعی از اعضای این کمیسیون برگزار شد، فرصت‌ها و تهدیدهای تامین دارو در صنایع داروسازی مورد بررسی قرار گرفت و در عین حال گزارشی از عملکرد کمیسیون در سال 1402 ارائه شد.

 محمد عبده‌زاده، رئیس کمیسیون اقتصاد سامت اتاق تهران در ابتدای این جلسه، ضمن قدردانی از حضور مستمر اعضا در سال جاری ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های کمیسیون در سال آتی نیز پویا و نشست‌های کمیسیون در جهت دستیابی به نتایج مطلوب ادامه پیدا کند.

در ادامه مطابق با دستور جلسه، شاهرخ مهدوی، کارشناس کمیسیون، ضمن ارائه اخبار و مسائل روز حوزه سلامت به موضوعاتی نظیر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ابراز علاقمندی روسیه به گسترش همکاری‌ با ایران در حوزه سلامت، پذیرش بیش از یک میلیون گردشگر سلامت در 300 بیمارستان ایران، اختصاص 80 همت بودجه برای حوزه دارو در سال آتی پرداخت و گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ایجاد قطب نوآوری سلامت، اعضای کمیسیون نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود فرآیند اجرایی شدن تفاهم‌نامه مذکور در چارچوب اقتصاد دانش‌بنیان ارائه کنند.

تهدیدهای صنعت دارو

در ادامه علی منتصری، از پیشکسوتان صنعت دارو، ضمن ارائه گزارشی در خصوص فرآیند ادغام شرکت‌های داروسازی، به موضوعاتی نظیر تهدیدهای حاکمیتی و مدیریتی صنعت داروی ایران اشاره کرد و دلایل مشکلات مدیریت ثروت در صنعت داروسازی کشور را عدم توزيع منصفانه ثروت، وجود فساد در صنعت، عدم مدیریت بهینه منابع، عدم استفاده از فناوری بهینه و نقص در برنامه‌ریزی مالی برشمرد.

 او در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص لایه‌ها و سطوح معمول در سلسله مراتب سازمانی و مفهوم مدیریت ثروت پرداخت. منتصری همچنین فرآیند و مراحل ادغام و اکتساب شرکت‌ها را تشریح و پیشنهاد کرد که کمیسیون موضوع ارائه مشاوره پیرامون ارزش‌گذاری شرکت‌ها در راستای تاسیس هلدینگ‌ها یا ادغام شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

در ادامه، بهادر نایبی، مدیرمالی گروه کوبل دارو به ارائه گزارشی در خصوص بررسی فرصت‌ها و تهدیدهاي تأمین دارو پرداخت و به موضوعاتی نظیر اعلام گردش مالی صنعت دارو در سال جاری به رقمی برابر با 170 هزار میلیارد تومان اشاره کرد. به گفته او، سهم تولید داخلی دارو افزایشی بوده و روند واردات هم‌راستا با سیاست‌هاي کلان کشور کاهشی شده است. ضمن آنکه، سهم صنعت تولید دارو در اقتصاد غیرنفتی کشور، زیر یک درصد است. این فعال اقتصادی در ادامه مواردی نظیر سودآوري، نقدینگی و سرمایه‌گذاري را به عنوان چالش‌هاي صنعت دارو توصیف کرد و افزود: کاهش سودآوري شرکت‌هاي دارویی موجب کاهش جذابیت براي جذب سرمایه‌گذاري و افزایش ریسک مالی شده است.

نایبی همچنین ضمن اشاره به کاهش دوره چرخه وجه نقد گفت: شرکت‌های داروسازي همچنان از مشکل نقدینگی و عدم تناسب افزایش قیمت با افزایش هزینه‌ها رنج می‌برند که منجر به کاهش سطح موجودی شده است، لذا در شرایط کنونی، ریسک جدی دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز از صنایع دارویی وجود دارد.

او سپس به ارائه راهکارهایی در این حوزه پرداخت و بر لزوم پیش‌بینی پذیرشدن اصلاح قیمت به تابعی از تورم و تغییرات نرخ ارز تخصیصی، تاکید و پیشنهاد تخصیص منابع مالی ریالی با نرخ ترجیحی برای بازسازی، نوسازی و توسعه صنعت، بازبینی قیمت‌گذاری محصولات بدون نسخه و مکمل به منظور جبران بخشی از کاهش سودآوری شرکت‌ها را مطرح کرد.

در ادامه، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران پیشنهاد کرد تا مکاتباتی توسط هلدینگ‌ها با نهادهای بالادستی به منظور انعکاس مشکلات صنعت دارو صورت پذیرد.

مطابق با دیگر دستور جلسه، مریم فدایی، معاون امور کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان اتاق تهران به ارائه گزارش عملکرد و مروری کوتاهی بر دستاوردها و عملکرد کمیسیون در سال 1402 پرداخت. او به تشریح ساختار کمیسیون و تشکل‌های مرتبط عضو آن پرداخته و چشم‌انداز و ماموریت کمیسیون را که بر محوریت پایش و بهبود فضای کسب‌وکارهای حوزه سلامت به منظور برون‌رفت از مشکلات این حوزه، ایجاد بسترهای لازم جهت بازنگری در قوانین مربوطه با ارائه راهکارهای عملی و مبتنی بر اصول علمی و همچنین افزایش ارتباط بین فعالان بخش‌خصوصی و بدنه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری دولت بنا گذاشته شده است، تشریح کرد. فدایی همچنین به محورهای عملیاتی و موضوعات مورد بررسی در کمیسیون در تعامل با ذی‌نفعان اصلی آن اشاره کرده و توضیحاتی درباره اهم اقدامات صورت‌پذیرفته ارائه کرد.

او افزود: این معاونت در راستای رویکرد نتیجه‌محوری اتاق در دوره جدید و پیرو عدم حصول نتایج مطلوب مورد نظر بخش خصوصی در تعامل با حاکمیت و دولت از طریق انجام مکاتبات، تلاش کرده است تا پیگیری اثربخشی را برای حصول نتایج مورد نظر کمیسیون‌های تخصصی از مسیرهای دیگری نظیر تشکیل کارگروه و کمیته‌های تخصصی، طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی، تبادل تفاهم‌نامه و همکاری‌های مشترک، ظرفیت‌سازی علمی با برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری تور تولید ملی در قالب بازدیدهای ادواری از بنگاه‌های تولیدی، حضور در فضاهای رسانه‌ای، تعریف برنامه‌های گفت‌وگوی رادیویی، انتشار بیانیه، رویدادهای تخصصی در قالب سمینار یا گردهمایی و همچنین بهره‌گیری از ابزارهای تصویری کارآمد و مطلوب در ارائه محتوا و عملکرد کمیسیون‏ها نظیر گزارشات موشن‌گرافی در دستور کار قرار دهد.
منبع : اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده