دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ , 25 Nov 2024
نشست خبری ارائه گزارش ۲۲ سال فعالیت "مای لیدی" در حوزه سلامت و توانمندسازی زنان با حضور مدیران ارشد شرکت زرین رویا برگزار شد.
گزارش ۲۲ سال فعالیت "مای لیدی" در حوزه سلامت و توانمندسازی زنان
به گزارش خبرنگار فانا، در ابتدای این نشست خبری آمار درباره وضعیت قاعدگی (پریود) زنان ایرانی ارائه شده که به شرح زیرند:

- ۲۷ میلیون نفر در حال حاضر در ایران پریود می‌شوند.
- ۱ نفر از هر ۴ زن روزانه در حال تجربه پریود است.
- ۸ سال میانگین مجموع تمام روزهایی که زنان در زندگی خود پریود هستند.
- ۴۰ سال از عمر زنان (از ۱۰ تا ۵۰ سالگی) با تجربه پریود همراه است.

تعهدات مای لیدی تا سال ۱۴۰۵:

- قرارگیری ۵ میلیون پد رایگان در دسترس زنان
- آموزش ۱۵ هزار نفر
- ۱۰ پویش گسترده آگاهی رسانی درباره سلامت زنان
- ۱۰ پروژه توانمندسازی زنان در زمینه‌های مختلف

مای لیدی سه ماموریت اصلی را برای خود تعریف کرده است:

- تولید محصولات متنوع براساس شناخت نیازهای مصرف‌کنندگان
- پیشگامی در ارتقای سلامت جامعه
- توانمندسازی زنان

برند مای لیدی از گروه زرین رویا از سال ۱۳۸۰ با هدف همراهی زنان ایرانی و بهبود کیفیت زندگی آنان در دوران پریود، فعالیت خود را آغاز کرده است. این برند امروز به عنوان رهبر بازار نوار بهداشتی ایران، ۱۴ محصول را در ۴ دسته محصولی نوار بهداشتی به بازار کشور عرضه می‌کند.

مصطفی میزبان مدیرعامل شرکت زرین رویا:

در ۶۵ تا ۷۰ درصد بازار مصرف نوار بهداشتی در ایران از کالاهایی استفاده می‌شود که در کشورهای توسعه یافته منسوخ شده‌اند. این وضعیت در مورد پوشک بچه وجود ندارد و محصولات این حوزه هم‌سطح جهانی است اما در مورد نوار بهداشتی کالاهای یک تا دو نسل عقب‌تر را مصرف می‌کنیم. علتش هم این است که شرکت‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند چون نیازی از سوی جامعه ایجاد نشده است و مصرف‌کنندگان هم در این زمینه آگاهی ندارند و بنابراین شرکت‌ها باید در این زمینه فعالیت کنند و ضمن ایجاد آگاهی در بین مصرف‌کنندگان، نیاز به کالاهای جدیدتر و نوین‌تر را ایجاد کنند. البته تغییر فرهنگ در این زمینه سخت است و به دلیل محدودیت‌های رسانه‌ای، تبلیغاتی و فرهنگی از گذشته تاکنون صحبت کردن در این زمینه سخت بوده اما طی سال‌های اخیر به واسطه گسترش شبکه‌های اجتماعی اوضاع بسیار بهتر شده و تولیدکندگان بهتر و بیشتر می‌توانند با مصرف‌کنندگان صحبت کنند.

طی ۱۸ سال نخست فعالیت مای لیدی هدف ما بیشتر این بود که محصولات تولیدی خود را در دسترس جامعه قرار دهد و در همین راستا نیز در حال حاضر محصولات مای لیدی از هر ۱۰ فروشگاه در ۷ فروشگاه در دسترس مصرف‌کننده است و محصولات مای لیدی روزانه توسط سه میلیون زن ایرانی استفاده می‌شود.

از چهار سال گذشته تاکنون تلاش کردیم نسل نوینی از محصولات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم، به ویژه در یک سال گذشته مای لیدی سرمایه‌گذاری زیادی داشته و ماشین آلات به‌روز اروپایی و در سطح کلاس جهانی را خریداری و نصب کرده و محصولات جدید را تولید کرده است. در مورد برخی از محصولات تقریبا با همان هزینه کالاهای نسل قدیم، محصولات با کیفیت بهتر را عرضه کرده‌ایم که زنان می‌توانند با استفاده از آنها پریود بهتری را تجربه کنند. همچنین قیمت این محصولات جدید در مقایسه با محصولات خارجی چه وارداتی چه قاچاق، بین یک سوم تا یک چهارم کمتر است.

برند مای لیدی رهبر بازار نوار بهداشتی ایران است و وظیفه خود می‌داند که محصولات نسل جدید را در این حوزه تولید کند و  درباره آنها اطلاع‌رسانی کند. در همین راستا و با هدف شناخت دغدغه‌های روانی، فیزیکی و عاطفی زنان، سالانه ۲۰۰۰ مصاحبه عمیق با مصرف‌کنندگان (معادل ۹۰ هزار دقیقه) توسط مای لیدی انجام شده است.

مای لیدی در دو حوزه کلیدی در حال سرمایه‌گذاری است:

- ماشین آلات و فناوری
- نیروی انسانی

در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم در شرکت زرین رویا مشغول به کار هستند.

در پاسخ به سوال خبرنگار فانا: براساس داده‌های خودمان، مای لیدی سهمی حدودا ۴۰ درصدی در بازار نوار بهداشتی ایران دارد. بیش از ۹۸ درصد از بازار نوار بهداشتی ایران از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود و مابقی که سهم ناچیزی است از سوی واردات رسمی یا قاچاق تامین می‌شود. محصولات وارداتی نیز اغلب جزو محصولات نوین و بسیار گران قیمت هستند. یعنی مثلا نوار بهداشتی با قیمت ۳۴ و ۵۰۰ تومان، نوع مشابه وارداتی یا قاچاق آن تا ۱۱۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

در پاسخ به سوال خبرنگار فانا: در زمینه قیمت‌گذاری، خوشبختانه نوار بهداشتی مشمول قیمت‌گذاری نیست و به نظر من این خبر خوبی برای جامعه است. این در حالیست که در مورد پوشینه بزرگسال و پوشک بچه قیمت‌گذاری وجود دارد. من با قیمت‌گذاری دستوری موافق نیستم چون صنعت را از از بین می‌برد، حاشیه سود را کم می‌کند و خلاقیت و سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. مثال واضح آن پوشینه بزرگسال در کشورهای اروپایی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ وارد این حوزه نشده‌اند چون این حوزه مشمول مقررات است و دولت‌ها خرید آن را انجام می‌دهند و بیمه پول آن را پرداخت می‌کند و به همین دلیل دولت‌ها صرفا دنبال کالای ارزان قیمت هستند. به همین دلیل انگیزه برای سرمایه‌گذاری هم کمتر شده و رقابت نیز کاهش یافته است. در حالی که اگر بازار بازتر شود، شرکت‌ها برای گرفتن سهم بازار بیشتر محصولات کیفی‌تر و با قیمت بهینه‌تر را تولید می‌کنند. ترجیح ما این است که اگر هم قرار است یارانه‌ای داده شود، یارانه به صورت مستقیم به مصرف کننده داده شود تا خودش تصمیم بگیرد که چه محصولی را بخرد. البته در مورد مناطق کمتر برخوردار باید سیاست جداگانه‌ای وجود داشته باشد.

در پاسخ به سوال خبرنگار فانا: در شرایط تورمی، رفتار مصرف‌کننده تغییر می‌کند. سهم نوار بهداشتی در هزینه‌های خانوار سهم بزرگی نیست و میزان حساسیت مصرف‌کننده نسبت به قیمت آنقدر بالا نیست. البته قطعا کسانی هستند که در این حوزه هم صرفه‌جویی می‌کنند اما آن چیزی که در بازار  دیده‌ام متاسفانه کم مصرف کردن خواهد بود نه مصرف نکردن. با این حال اتفاق عجیب و غریبی را در بازار رصد نکرده‌ایم که نشان دهد مصرف کاهش شدیدی داشته است.

در پاسخ به سوال خبرنگار فانا: متاسفانه درباره قاعدگی و پریود در جامعه عدم آگاهی و قبح بیش از اندازه وجود دارد. موضوع پریود هیچ فرقی با باروری ندارد. در حال حاضر به صورت رسمی و گسترده درباره باروری و فرزندآوری در جامعه صحبت می‌شود و این موضوع از نظر فیزیولوژیکی فرقی با پریود ندارد. البته حساسیت‌هایی در این زمینه وجود دارد اما به مرور زمان در حال کمتر شدن است. کمپین بام لند هم در راستای کاهش حساسیت‌ها در این زمینه بود. دستگاه‌های توزیع نوارهای بهداشتی رایگان نیز عموما در سرویس‌های بهداشتی بانوان نصب شده است. قطعا در آینده نیز کمپین‌های دیگری را درباره موضوع پریود خواهیم داشت. همچنین اپلیکیشن هرلایف توسط مای لیدی برای پایش پریود و سلامت زنان راه‌اندازی شده است.

نگار شرف الدین مدیرکل بازاریابی مای لیدی:

براساس بررسی‌های انجام شده، مشکل مصرف‌کننده ایرانی در حوزه نوار بهداشتی فقط انتخاب محصول قدیمی نیست بلکه عادت مصرف و آگاهی او هم از سطح جهانی عقب‌تر است. باور غلطی وجود دارد که باعث شده خانم‌ها فکر کنند پریود، بیماری است در حالی که این یک پدیده طبیعی ماهانه است. باید روی تغییر باورهای غلط کار کنیم و در عین حال تلاش کنیم محصولات نوین و با فناوری بهتر را نیز تولید و وارد بازار کنیم. طی ۲۲ سال اخیر مسیر سختی را در این راستا طی کردیم.

با توجه به افزایش تعداد زنان شاغل در کشور و اینکه آنها مجبورند چند روز از ماه را در دوران پریود در محیط کار بگذرانند، باکس‌های نوار بهداشتی حاوی نوارهای بهداشتی به‌روز و با فناوری نوین را در محیط کار برایشان فراهم کردیم. بنابراین در قالب پروژه مای لیدی باکس:

- ۲۸۶۳ زن در محل کار به محصول دسترسی آسان دارند.
- ۲۰۰ باکس در اماکن نصب شده است.
- ۵۰ سازمان به باکس مجهزند.

بیش از ۷۰ درصد از بازار ایران همچنان از محصول ضخیمی که کاملا منسوخ شده، استفاده می‌کند و باید این عادت مصرفی تغییر کند.

در مرحله بعد سراغ نصب دستگاه‌های ارائه رایگان نوار بهداشتی در امکان عمومی رفتیم و در این راستا نصب دستگاه دریافت نوار بهداشتی رایگان در ۲۰ نقطه ایران برای دسترسی آسان زنان به نوار بهداشتی در اماکن عمومی انجام شد و امیدواریم تا پایان امسال این رقم به ۶۰ نقطه ایران برسد. از این طریق تاکنون بیش از ۵۰ هزار نوار بهداشتی به صورت رایگان در اختیار خانم‌ها قرار گرفته است تا زنانی که در محیط بیرون از خانه دچار پریود پیش‌بینی نشده می‌شوند، بتوانند از این نوارها استفاده کنند.

در مرحله بعد نوار بهداشتی را به بسته شخصی هتل‌ها که شامل صابون، خمیردندان، مسواک و ... است اضافه کردیم. این پروژه را از عید امسال در هتل‌های تهران شروع کردیم و قصد داریم در هتل‌های سایر شهرها نیز اجرا کنیم.

همچنین در قالب پروژه خانه به خانه که سه سال است در شهرهای مختلف اجرا می‌شود، ۳۱۵ هزار خانم محصولات مای لیدی را در فضاهایی مانند باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها و پارک‌های بانوان دریافت کرده‌اند تا تجربه مصرف این محصولات را داشته باشند و به همراه این محصولات نیز بروشورهای آموزشی درباره بهداشت قاعدگی به آنها ارائه شده است. مجموع این فعالیت‌ها باعث شد که در سال گذشته ۸۱۵ هزار خانم را با محصولات به‌روز مای لیدی آشنا کنیم و همزمان هم آموزش‌های بهداشتی را به آنها ارائه دهیم.

از چند سال قبل پروژه آموزشی ارائه پیام‌های بهداشتی در واگن‌های بانوان در مترو را آغاز کردیم که نتایج جالبی هم داشته است. مثلا متوجه شدیم که در جامعه ایرانی خانمی داریم که طی ۲۴ ساعت فقط یکبار نوار بهداشتی خود را عوض می‌کند در حالی که طبق استاندارد هر ۴ یا حداکثر ۶ ساعت باید نوار بهداشتی عوض شود. هدف از چنین پیام‌هایی در واگن‌های بانوان در مترو این است که بانوان نسبت به بهداشت قاعدگی خود حساس باشند تا از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها پیشگیری کنند.

یا مثلا وقتی زنان ایرانی در بازی ایران و کامبوج وارد استادیوم آزادی شدند، از پیام‌های بهداشتی درباره سرطان پستان در اطراف زمین بازی استفاده کردیم و آنها را به غرباگری سرطان پستان تشویق کردیم. ضمن اینکه برای نخستین هم موفق شدیم یک محصول بهداشتی بانوان را روی بیلبورد تبلیغ کنیم. البته پیام‌های تبلیغاتی مای لیدی بیشتر از جنس سلامت یا توانمندسازی زنان است. ما در مای لیدی معتقدیم که همه بانوان توانا هستند و استعدادهای مختلفی دارند فقط کافیست که بستر و زیرساخت شکوفایی این استعداد موجود باشد. توانمندسازی زنان در سه حوزه ورزش، کارآفرینی و فرهنگ و هنر از دیگر اقدامات و ماموریت‌های اصلی مای لیدی بوده است.

ارغوان اوجانی مدیر مسوولیت اجتماعی مای لیدی:

مای لیدی سه مسیر را در حوزه مسوولیت اجتماعی دنبال کرده است:

- افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی
- برقراری و توسعه ارتباط موثر و پایدار با ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط
- فعالیت‌های بشردوستانه در موقعیت‌های اضطراری مانند سیل، زلزله

در موقعیت‌های اضطراری تلاش کرده‌ایم که از طریق سازمان‌های مردم نهاد و دولتی به مردم آسیب‌دیده کمک کنیم و محصول رایگان به مردم آسیب دیده بدهیم.

با خیریه‌های معتبر هم کار می‌کنیم و در صورت درخواست آنها به صورت دوره‌ای محصول رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم. اخیرا با مجموعه ارفک همکاری کردیم و ۳۰ هزار نوار بهداشتی رایگان را به سیستان و بلوچستان ارسال کردیم تا به ارتقای سلامت قاعدگی زنان این منطقه کمک کنیم.

در قالب یک همکاری مشترک کاری کردیم که مصرف‌کنندگان هم در مسوولیت اجتماعی مای لیدی شریک شوند، به این صورت که از حدود پنج سال با خیریه بهنام دهش پور یک همکاری را با هدف آگاهی‌رسانی و اهدای کمک هزینه به بیماران مبتلا به سرطان پستان آغاز کردیم، به این صورت که مصرف‌کننده وقتی یک بسته پد مای لیدی را می‌خرد به صورت خودکار در پرداخت این کمک هزینه درمان سهیم می‌شود. تاکنون در قالب این همکاری بسیاری از بیماران تحت درمان قرار گرفته‌اند و یک بیمارستان هم در اهواز به یک دستگاه غربالگری مجهز شده است.

پویش‌های سلامت‌محور و آگاهی‌بخش مای لیدی در زمینه سرطان پستان چه به صورت مستقل و چه با همکاری خیریه بهنام دهش پور و یا دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. تاکنون حدود ۱۱ هزار نفر در فعالیت‌های آموزشی ما در حوزه سرطان پستان شرکت کرده‌ا‌ند.

با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران برای نخستین بار یک پروژه آموزشی را در مدارس اسلام شهر در حوزه بهداشت قاعدگی اجرا می‌کنیم و به دانش آموزان آموزش می‌دهیم که رعایت نکردن بهداشت قاعدگی ممکن است چه خطرات سلامتی برای آنها داشته باشد.

براساس توافق‌نامه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتیم، به صورت مشترک روی ارائه محتوا و فعالیت‌های آموزشی معتبر کار خواهیم کرد و اگر دانشگاه تحقیقی را در حوزه سلامت زنان انجام دهد، بخشی از بودجه آن توسط مای لیدی تامین می‌شود.
 

گزارش از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده