جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
حسن روحانی رئیس‌جمهوری امروز در چهاردهمین جشنواره ملی شهید رجایی درباره مصرف بیش از حد دارو در ایران، نسخه‌نویسی بد پزشکان، دولت الکترونیک و شفافیت و .. صحبت کرد.
روحانی، خودش را زیر سوال برد!
و اما چند نکته:

1- روحانی گفت چرا اینقدر مصرف دارو در ایران نسبت به دنیا زیاد است.

سازمان غذا و دارو تاکنون بارها این حرف عوام‌فریبانه را رد کرده و گفته مصرف دارو در ایران حتی پایین‌تر از استاندارد جهانی است. البته روحانی در ادامه صحبتش به سوءمصرف آنتی‌بیوتیک اشاره کرد که این بخش حرف او درست است و رگولاتور هم به آن اذعان کرده و باید فکری برای اصلاح آن شود. در عین حال در برخی حوزه‌ها نیز مصرف دارو در ایران بسیار پایین است که برای درمان بهتر مردم باید افزایش یابد.

2- روحانی گفت: پزشک ما صفحه نسخه را تا جایی که می‌تواند پر کند.

این حرف شاید در مورد برخی پزشکان صدق کند اما کلی‌گویی در این زمینه اصلا درست نیست. نشان دادن یک نسخه پر از دارو با هدف مسخره کردن کار پزشک چیزی جز عوام‌فریبی نیست. بهتر است به جای اظهارات پوپولیستی پشت تریبون، این مشکل ریشه‌ای و به صورت علمی حل شود‌.

3- روحانی گفت: پزشک می‌داند قرصی که تجویز می‌کند، فایده ندارد اما باز آن را می‌نویسد!

این مورد اتهامی است که سازمان نظام پزشکی باید به آن پاسخ دهد اما به‌هرحال از رئیس‌جمهوری حقوقدان انتظار می‌رود به همین سادگی به فردی اتهام نزند و اگر هم اتهام بزند، مستندات خود را ارائه کند.

4- روحانی گفت: اگر دولت الکترونیک و شفافیت کامل باشد معلوم می‌شود چقدر دارو در کشور مصرف می‌شود یا خدمات پزشکی ارائه می‌شود.

 خب، دولت الکترونیک را چه کسی باید پیاده کند تا تمام مشکلات و اتهاماتی که بیان کردید حل‌وفصل شود؟ دولت شخص شما. اما شما چه کردید؟ هنوز بعد از این همه سال یک آمارنامه درست و حسابی دارویی نداریم! یا نقایص بی‌شمار دیگر ناشی از فقدان دولت الکترونیک.

🔴نکته پایانی: آقای روحانی دستورتان مبنی بر انتشار فهرست گیرندگان ارز دولتی و شفاف‌سازی در این زمینه هنوز از سوی زیرمجموعه‌تان اجرا نشده و در این راستا کارشکنی هم می‌شود. بهتر است به جای انتقاد از دیگران، کاری کنید لااقل دستور خودتان اجرایی شود.

محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده